O Klastrze


Klaster „Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów” powstał w 2012 r.  z inicjatywy Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Jego celem jest konsolidacja badań związanych z bezpieczeństwem czynnym i biernym środków transportu, badań symulacyjnych, kompatybilności elektromagnetycznej oraz oddziaływania motoryzacji na środowisko.

Sygnatariuszami Porozumienia oprócz Łukasiewicz – PIMOT są: Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Warszawska, Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów, Przedsiębiorcy sektora Motoryzacyjnego zarówno producenci nowych wyrobów jak i świadczący usługi motoryzacyjne oraz szkoleniowe z zakresu doskonalenia techniki jazdy.

Porozumienie ma charakter otwarty i akces do niego zgłaszają kolejne podmioty, szczególnie producenci z sektora motoryzacyjnego.

Zainteresowanie powstaniem Centrum Bezpieczeństwa Transportu i Diagnostyki Pojazdów wykazał Transportowy Dozór Techniczny (poparcie w załączeniu) i Komenda Policji. Centrum może być wykorzystywane przez nich np. w ramach szkoleń własnej kadry.

Szeroki zakres możliwości badawczych, obejmujący praktycznie wszystkie aspekty bezpieczeństwa transportu, pozwoli na: koncentrację polskich prac badawczo-rozwojowych dotyczących bezpieczeństwa środków transportu, zwiększenie innowacyjności rozwiązań technologicznych wyrobów motoryzacyjnych służących bezpieczeństwu środków transportu, świadczenie szerokiej gamy innowacyjnych usług szkoleniowych oraz prowadzenie działalności edukacyjno-prewencyjnej w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Związane jest ponadto z implementacją do prawa polskiego dyrektyw europejskich dotyczących badań i homologacji pojazdów (Dyrektywa 2010/48/EU, Dyrektywa 2007/46/WE).

Centrum ma istotne znaczenie dla rozwoju badań naukowych i prac rozwojowych oraz stwarza możliwości do budowania sieci współpracy pomiędzy przedsiębiorcami a ośrodkami naukowo-badawczymi, ośrodkami akademickimi w zakresie rozwoju innowacyjnych produktów i usług oraz transferu technologii do przemysłu.

Dążymy aby Centrum stało się ośrodkiem badawczym konkurencyjnym w europejskiej przestrzeni badawczej i zajęło pozycję wiodącą w obszarze bezpieczeństwa transportu drogowego. Działalność Centrum przyczyni się do wzrostu gospodarczej konkurencyjności regionu i kraju.

Działalność Centrum jest spójna z przyjętą w Polsce Strategią Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) oraz uwzględnia cele i priorytetowe kierunki działań zidentyfikowane w innych strategicznych dokumentach krajowych oraz unijnych.


Działalność Centrum jest również zgodna z priorytetami inwestycyjnymi Regionalnego Programu Operacyjnego dla Mazowsza i mieści się w zakresie jednej z przyjętych dla Mazowsza inteligentnych specjalizacji „Nowoczesne usługi dla biznesu”.

Centrum współpracuje z organizacjami rządowymi i pozarządowymi, odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochronę środowiska.